top of page

קונדליני יוגה לכוח ועצמה


בחודש פברואר, בשיעורים במתנס רמת ספיר, אנו מתרכזים בתרגולים שעובדים על הצ'אקרה השלישית.

אני רוצה להביא לכם קטע מספרה של אנודיאה ג'ודית:

"מספיק לקחת לידינו את העיתון היומי כדי להווכח שאנו חברה שעסוקה בכוח. הכותרות שמספרות על אלימות, מלחמות, שליטה והקורבנות שלה, מגלות בפנינו עולם שכל הזמן שרוי בקונפליקטים. כוח מוגדר פעמים רבות כשליטה; ורגישות כחולשה. לקחת את הזמן כדי להתחבט ולשקול החלטות חשובות נחשב כדחינות, בעוד לקיחת החלטות נועזות ומהירות מוצג כהישג מבריק. חדשות הפוליטיקה נשמעות יותר כמו חדשות הספורט מאשר אנליזה המבוססת על מידע: "הנשיא זכה בנקודות על הקונגרס שהיה חלוק." "GOP זכה בכסא על הדמוקרטים." "חוטבי העצים הביסו את הירוקים." אנו מניחים את התקוה של רבים בידי הנהגה של מעטים, ונותרים בפסיביות וחוסר אונים בעוד אלה שהענקנו להם את הכוח עסוקים במלחמות אחד עם השני, ויוצרים תקיעות או קפאון וחוסר התקדמות.

שקועים בתחושות חוסר האונים שלנו, אנו מוקסמים בנצחונות של אחרים, וחשים שביעות רצון לא מובנת ממעקב אחר המאבקים המתמשכים לעליונות ושליטה – עלינו, על אנשים אחרים, מדינות אחרות, והטבע עצמו – אבל תמיד שליטה במשהו אחר.

מהו כוח? כיצד אנו משיגים אותו? כיצד אנו משתמשים בו? מדוע אנו זקוקים לו? כיצד נימנע מהשניות הלא מאוזנת של התעללות מול קורבנות, תוקפנות מול סבילות, שליטה מול כניעות? כיצד נוכל להעצים את עצמנו מבלי להקטין אחרים? כיצד נחזיר לעצמנו מתוך אחריות מלאה, התלהבות וגאוה, את הזכות המולדת לפעול, חופשיים ממעצורים ובושה?

שאלות אלה הן נושאים מרכזיים לכל אחד שעובר תהליך של ריפוי. ההורים והמורים גידלו אותנו להיות ממושמעים, החברה מאמנת אותנו להתאים עצמנו למבנים ההיררכיים של הצבא, מקומות העבודה, מערכת החוק ומערכות השלטון הפוליטי. הפכנו לחברה של שולטים וקורבנות. החשיבה המקוטבת גורמת לנו להסתכל על כוח ועצמה מנקודת מבט של טורף או נטרף, שליט או נתין, מנצח או מפסיד, אחד מעל - אחד מתחת.

מודל הכוח הפופולרי שמתקיים בימנו הוא "לשלוט על", המבוסס על מאבק ויריבות בין שני צדדים, כאשר בסופו של דבר צד אחד מנצח את השני. מבחינה חברתית זה בא לידי ביטוי באקטים של גזענות, סֶקְסִיזְם, אפליה על בסיס מעמדות, גיל, ועוד. הכוח נמצא עם הרובים והכסף, ולתרבות שלנו יש אובססיה עם שניהם. בארה"ב שבה החלום האמריקאי של כל אחד הוא להפוך, במילותיו של לורנס בולדט, ל"מלך קטן", הכוח מתבטא אצלנו כשליטה על... וככל ששולטים על יותר, כך רב הכוח.

בעולם הפנימי המאבק ממשיך. אנו מאמינים שהעוצמה האשית נקנית ע"י מאבק בחלקים שלנו שאנו מחשיבים כנחותים והכנעתם ע"י החלקים הנעלים יותר. אם הצד הנכון מנצח, אנו חשים עוצמתיים. אם אנו מפסידים, אנו חשים חסרי ישע. אנו נדרשים להפעיל את הראש נגד החומר, להוכיח את הערך שלנו ע"י שליטה באינסטינקטים הבסיסיים שלנו, ומדכאים את האנרגיה הגולמית של הליבה עצמה, שהיא המקור הנפשי של העוצמה שלנו. המאבק עצמו הופך לדבר שהחיים שלנו ממוקדים בו.

לא את הכוח אנו מחפשים באמת, אלא את השחרור של עמדת הקרבן – את היכולת להחליט על החיים שלנו. האין זאת שהאחריות הגדולה ביותר שלנו היא לאפשר לניצוץ האלוהי שבתוכנו את החופש להתגלות באופן הייחודי לנו?"

Anodea Judith, Eastern Body, Western Mind: Psychology and the Chakra System As a Path to the Self

האתגר שלנו בפיתוח של הצ'אקרה השלישית הוא להחליף את ההפרדה והמאבק בהאחדה וסינרגיה.

הסדרה המובאת כאן היא סדרה קלאסית בקונדליני יוגה לעבוד על הצ'אקרה השלישית.

נבי קרייה

תרגיל 1

בשכיבה על הגב, בשאיפה מרימים רגל ימין ל 90 מעלות ובנשיפה מורידים. בשאיפה הבאה מרימים רגל שמאל. להמשיך כך עם נשימה עמוקה ועוצמתית.

ממשיכים למשך 10 דקות.

תרגיל 2

בלי לעצור, מרימים את הידיים ל 90 מעלות כפות ידיים פונות אחת כלפי השנייה ומתחילים להרים שתי רגליים יחד ל 90 מעלות.

ממשיכים למשך 5 דקות.

תרגיל 3

מביאים את הברכיים לחזה ומחבקים אותן. מרפים את הצוואר, הראש נח על הרצפה. נחים בתנוחה זו.

ממשיכים למשך 5 דקות.

תרגיל 4

בשאיפה פותחים את הידיים לצדדים ואת הרגלים ל 60 מעלות. בנשיפה חוזרים לתנוחת המקור.

ממשיכים למשך חמש עשרה דקות.

תרגיל 5

מהתנוחה של תרגיל 3 מישרים רגל ימין לרצפה ומחבקים רגל שמאל לחזה. מבצעים הרמות מהירות של רגל ימין – הרמה בשאיפה, הורדה בנשיפה. ממשיכים למשך דקה. מחליפים רגליים. ממשיכים למשך דקה.

חוזרים שוב דקה לכל רגל.

תרגיל 6

באים לעמידה. מרימים ידיים ישרות למעלה כך שכפות הידיים מתוחות לאחור ופונות לשמיים ומצמידים את הזרועות לאוזניים. שואפים, ובנשיפה כופפים קדימה ומנסים לגעת ברצפה. בשאיפה עולים לתנוחת ההתחלה. חוזרים על תנועה זו לאט עם נשימה עמוקה למשך 2 דקות ומגבירים מהירות למשך דקה.

חשוב מאוד לנוח בהרפיה מלאה אחרי סדרת התרגילים כדי לאפשר לאפקט להיטמע בגוף ובתודעה.

bottom of page