top of page

צ'אקרה שלישית

הטענת מצבר הכוח שלנו כדי ליצור יותר אפקטיביות

הצ'אקרה השלישית שמה מניפורה. מאני פירושה אבן חן, ופורה משמעו עיר. כך שהתרגום המילולי הוא עיר של אבני חן שמבחינה מטאפורית עוזר לנו לחשוב על הצ'אקרה הזו כעל האוצר הפרטי שלנו של עוצמה וחיוניות.

הצ'אקרה השלישית קשורה לאלמנט האש, שמהותו היא הנעה לפעולה, מוטיבציה, רצון פעיל. בתוך מערכת הצ'אקרות תפקידה של הצ'אקרה השלישית היא להפוך את האִינֶרְצְיָה של חומר ותנועה לכיוון מודע של פעולה מכוונת. האדמה והמים הם פסיביים וצפופים. הם נעים כלפי מטה. הצ'אקרות הראשונה והשנייה הן אינסטינקטיביות. הן עוקבות אחר המסלול בעל ההתנגדות הקטנה ביותר. האש בצ'אקרה השלישית היא דינאמית והאור נע כלפי מעלה בכיון הפוך מהכבידה. בצ'אקרה השלישית נפגשים הכוונה שמגיעה מהצ'אקרות העליונות בזרם ההגשמה היורד עם זרם השחרור - האנרגיה שעולה דרך הצ'אקרות הראשונה והשנייה. שילוב של האנרגיות הללו עם האש של הצ'אקרה השלישית יוצר את ההנעה לפעולה כדי להגשים את הכוונה.

התודעה של הצ'אקרה השלישית קשורה להכרה בערך וליכולת להפעיל כוח רצון כדי להשיג משהו. כאשר כוח הרצון מתואם עם התשוקה של הצ'אקרה השנייה אז אנו מרגישים יותר אנרגיה. לפעמים, אנחנו רוצים לעשות דברים שלא בדיוק מתחשק לנו, ואז אנו מפעילים כוח רצון להתגבר על מאווים אחרים, ואם אנו עושים זאת לעיתים קרובות מידי משהו מבפנים יתחיל להחליש את כוח הרצון שלנו – החלק שאינו מקבל מענה.

הצ'אקרה השלישית קשורה לזכות לפעול.

אנו מפתחים את ההגדרה העצמית, הזהות, האגו.

האנטגוניסט של הצ'אקרה הוא בושה.

נושאים הקשורים לצ'אקרה השלישית: אנרגיה, חיוניות, פעלתנות, אוטונומיה, הגדרה עצמית, זהות, כוח רצון, ערך עצמי, פרואקטיביות, עוצמה.

טראומות המשפיעות על הצ'אקרה השלישית והשפעתן

האופן בו ההורים הפעילו את סמכותם בהיותכם ילדים השפיע על התפתחות הצ'אקרה השלישית שלכם ועל התפתחות הסמכות הפנימית. אם ההורה היה רודן עריץ, הסמכות הפנימית שלנו תהיה עריץ או ההפך הגמור – חלשה ורכרוכית, ויתכן שתנוע כל הזמן בין שני הקטבים הללו. אם ההורה לא היה נוכח או פסיבי, גם הסמכות הפנימית תהיה ריקה באותה מידה. אם ההורה שלט בנו דרך ביקורת, אשמה ובִּיּוּשׁ הקולות המבקרים יהפכו לחלק מהתודעה שלנו ויחזרו על דברי הביקורת ללא לאות. אם ההורים היו משיגים רצונם דרך שקרים, הסתרה ומניפולציה, אנו נהיה אלופים בהימנעות ומניפולציה כלפי עצמנו וכלפי אחרים.

התגובה שלנו לסמכות או ענישה יכולה להיות: לציית, להתמרד, לסגת פנימה או לפעול למול הסמכות החיצונית ע"י מניפולציה. אם התגובות הללו הופכות לדפוס הצ'אקרה השלישית תהיה לא מאוזנת. תגובה של ציות או נסיגה מאפיינת צ'אקרה חסרה ואדם כזה ינטה לקבל עוצמה מבחוץ – ע"י תשבוחות של הבוס וכד'. מרדנות או מניפולטיביות קשורה לצ'אקרה עם עודף אנרגיה.

עוד סיטואציות שקורות בילדות ועלולות ליצור חוסר איזון בצ'אקרה הן:

  • ילדים שנדרשו לתפקד כבוגרים ולבצע תפקידים שמעבר לגילם עלולים לפתח ערך עצמי נמוך.

  • ילדים שהוריהם יצרו בהם תחושה של אשמה.

  • ילדים שהוריהם היו שתלטנים ושברו את הרצון העצמי שלהם והפכו אותם לצייתנים.

בעיות פיסיות

הפרעות אכילה, מחלות של מערכת העיכול, מחלות של הקיבה, הלבלב, כיס המרה או הכבד, היפוגליקמיה, סכרת, התכווצויות שרירים, בעיות בשרירים, תסמונת העיפות הכרונית, לחץ דם גבוה

בעיות של עודף אנרגיה בצ'אקרה

עודף בצ'אקרה השלישית בדרך כלל בא לידי ביטוי באחד משני אופנים: צורך בשליטה, שתלטנות, כוחנות, או פעלתנות יתר שבאה לכסות על תחושה פנימית של חוסר ערך וחוסר אונים. כאשר הפנימיות אינה מוזנת, האדם מזין את עצמו מבחוץ ע"י השגת השגים וקבלת תשבוחות. הוא דוחף את עצמו ללא הרף, ובסופו של דבר זה יכול להוביל לעייפות כרונית.  כוח רצון ויתר שליטה עצמית גם יכולים להוביל לחיים על אוטומט והתנתקות מהרגשות והחיים עצמם. האנרגיה נשאבת לצ'אקרה השלישית ואינה מגיעה לצ'אקרות האחרות. עודף בצ'אקרה זו יכול להתבטא גם בחרדות.

בעיות של חוסר אנרגיה בצ'אקרה

חוסר יכול להתבטא באחד או יותר מהמאפינים הבאים: חוסר אנרגיה, אין כוח רצון ומשמעת עצמית, קורבנות, דכאון, אנשים שהם מופנמים, נמנעים מעימותים, פסיביים, ממושמעים, מרצים. יתכן שהאנרגיה מתרכזת בצ'אקרות העליונות.

תירגולים להחלמה

כאשר יש חוסר עלינו ללבות את האש, ראשית ע"י אכילה שמזינה ולא מחלישה, וכן דרך פעילות גופנית אירובית שמחזקת את האש ואת השרירים. יש לעסוק בפעילויות שמותירות אותנו אנרגטיים ולא בפעילויות מרוקנות. ברמה הנפשית רצוי לקחת סיכונים ולהתמודד עם אתגרים כי זה מה שבונה אנרגיה בניגוד להימנעות שמחלישה את האנרגיה.

כאשר יש עודף רצוי לנתב את האנרגיה לצ'אקרות אחרות, לעסוק בפעילויות כמו מדיטציה, הרפיה, תרגול יוגה, לקחת זמן לעשות "כלום". לשחרר את האחיזה שלנו בביטחון ובשליטה ולקבל שאין לנו באמת שליטה על מה שקורה בחיים.

עוד נושא חשוב הוא לבטא כעס, ולהתמודד עם כעסים שלא ניתן להם מוצא בעבר.

הצהרות

  • אני מוקיר ומכבד את העוצמה שבי

  • אני מבצע משימות בקלות וללא מאמץ

  • האש שבתוכי שורפת את כל המחסומים והפחדים

  • אני יכול לעשות כל מה שאני רוצה

יוגי בהג'אן על צ'אקרת מקלעת השמש

כאשר הצ'אקרה השלישית פעילה, ה"חוש השישי" מופעל. לפעמים אתם אומרים "אני יודע אבל אני לא יכול להסביר, אבל אני יודע; זו תחושת הבטן שלי." זו כוחה של הצ'אקרה השלישית אתה יודע אך אינך יכול להסביר למה אתה יודע. אתה אומר, "ובכן זו תחושת הבטן שלי". אדם יכול לחיות חיים שלמים מבלי לחוות את החיים אם המרכז האנרגטי השלישי רדום, נקודה. הוא יכול להיות מופעל במקרה, הוא יכול להיות מופעל בשל תקרית, הוא יכול להיות מופעל דרך שיטה מתודולוגית, מדעית. כל המטרה של מדע היוגה היא להפעיל את העוצמה הרדומה בצ'אקרה השלישית. יש אנשים שאומרים שזה דמיוני, יש כאלה שאומרים שזה בנפש. שטויות במיץ עגבניות! זה לגמרי פיסי. זה מרכז של עצבים, בין המוח לבין הנוירונים, ויש לו תבנית אחת, כמו מפתח מסטר, קוראים לזה תבנית המסטר. וברגע שמעוררים זאת, ותבנית המסטר מתקבעת, כל חוסר ביטחון שהיה לכם נעלם. אני לא אומר שיקרו לכם דברים טובים; לא. אני לא אומר שיקרו לכם דברים רעים; לא. במקום זה, תהיה לכם תשובה לכל טוב או רע. ... כאשר תתחילו לחוות את החיים בצ'אקרה השלישית, אין אתמול, אין מחר, יש רק היום – עכשיו!  (מתוך שיעור שניתן ב 6 לפברואר 1991)

קישורים לשיעורים של יוגי בהג'אן על הצ'אקרה השלישית

לוס אנג'לס 5 לפברואר 1991

לוס אנג'לס 6 לפברואר 1991

קישורים ללימוד של דאדא סדננדה (Meditation Steps) על הצ'אקרה השלישית

ביופסיכולוגיה של היוגה - מניפורה צ'אקרה

מדיטציה לצ'אקרה השלישית

  1. שבו בישיבה נוחה, גב ישר, סנטר מוכנס מעט פנימה, חזה פתוח.

  2. העיניים מתרכזות בקצה האף.

  3. חוזרים על המנטרה Humee Hum Bram Hum שמשמעה אנו היננו, אנו היננו אלהים, כאשר משתמשים בקצה הלשון. בשיעור הושמע הביצוע של נירינג'אן קאור קהלסה מתוך האלבום Musical Affirmations 2.

  4. הידיים בתנוחת תפילה; שתי כפות הידיים נוגעות זו בזו במדויק ובאיזון. חושו כל חלק של כף היד: האצבעות וכף היד. בסיס הידיים נמצא לפני מקלעת השמש, לא נוגע בחזה; האמות של הזרועות מקבילות לרצפה. לוחצים את הידיים אחת לשניה בפעימות כמו קצב הלב.

  5. עם כל לחיצה של הידיים מושכים את הטבור פנימה.

  6. שתי לחיצות ידיים ומשיכות של הטבור לכל חזרה על המנטרה; מושכים את הטבור באמירת Humee Hum, ועוד פעם באמירת Bram Hum.

  7. ממשיכים למשך 11 דקות

  8. לסיום שאיפה, להכניס את הטבור פנימה ולמעלה, וללחוץ את קצה הלשון אל החיך העליון ולהתרכז. נשיפה. לחזור על כך עוד פעמיים.

מקורות

  1. Judith, Anodea. Eastern body, western mind: Psychology and the chakra system as a path to the self. Celestial Arts, 2011.

  2. Kundalini Yoga Institute, The Chakras Kundalini Yoga as taught by Yogi Bhajan, 2012.

bottom of page