top of page

צ'אקרה חמישית

המטען האנרגטי של יצירתיות וביטוי עצמי

הצ'אקרה החמישית שמה וישודהה שמשמעו טיהור.

בצ'אקרה החמישית אנו נעים מעבר לדברים הגשמיים שהכרנו בארבעת הצ'אקרות הראשונות: צורה, תנועה, פעולה ומערכות יחסים, לעבר האֶתֶרִי שהוא יותר מעודן – עולם התדרים, הויברציה והצליל. עברנו את נקודת אמצע הדרך (צ'אקרת הלב) בין השחרור וההגשמה, ואנו הופכים יותר אבסטרקטיים ויותר רחבים. הצ'אקרות העליונות מייצגות את העולם הסימבולי של המיינד: מילים, תמונות ומחשבות שכולם השתקפויות של מישור ההתגשמות.

התודעה של הצ'אקרה החמישית קשורה להקשבה והבעה, היכולת לדעת את האמת שלנו ולהביע אותה. בעולמנו המודרני אנו מוקפים ברעש: רעשי העיר, המכוניות, מוסיקה רועשת, צעקות של השכנים, אזעקות. אצל רבים מאיתנו הטלויזיה פתוחה ללא הפסקה, ואנו חשופים כל הזמן לשטיפת מוח של

חדשות, פרסומות, סרטים וסדרות. העידן החדש מפגיז אותנו במידע דרך טכנולוגיות של תקשורת: האינטרנט, הטלפונים הסלולריים, וכל אלה משפיעים על התודעה שלנו – ויוצרים שליטה תודעתית. כיצד נוכל לשמוע ולהכיר את התדר העצמי שלנו, את האמת הפנימית שלנו כאשר אנו מופגזים כל העת ברעשי הציויליזציה המודרנית?

תדר הוא למעשה גל, ולגלים יש תכונה שהם יכולים ליצור תהודה, או התאבכות בונה או הורסת. כאשר שני גלים יוצרים התאבכות בונה זה מעצים את האפקט. אנו רוצים ליצור תהודה עם העולם שסובב אותנו כדי לזרום בהרמוניה עם המציאות. כדי לאפשר זאת נדרש שילוב של גמישות ומתח, כמו מיתר שמפיק צליל.

הגוף האתרי הוא גוף אנרגטי, שיש וקוראים לו האאורה. השדה הזה משפיע ומושפע מכל התהליכים שמתרחשים בנו, ברמה הרוחית, הנפשית והפיסית. כאשר האנרגיה חופשיה לזרום ואין לנו חסימות הנובעות משריונות שעטינו על עצמנו נוצר שדה שלם עם גבולות מוגדרים, שיכול לתהד בצורה הרמונית עם הסביבה שלו. היכולת לבטא את עצמי קשורה לצ'אקרה החמישית שמהווה שער פנימי בין הגוף והראש, המעבר הצר ביותר בכל מערכת הצ'אקרות. חסימה בגרון אינה מאפשרת לזרם העולה דרך הגוף (התת מודע) לעבור לראש ולהפוך למודע, ואז אנו פועלים בצורה אימפולסיבית ללא רצון או אסטרטגיה. כמו כן קשה לנו לתרגם ידע המצוי בראש לרגש או פעולה. כאשר הגרון חסום יש נטייה לראש לא להיות מיושר עם הגוף – ראש נוטה קדימה, ויש נטיה לבעיות צואר. הקול אף הוא נותן אינדיקציה למצב הצ'אקרה. קול עמוק וקצבי שדובר אמת בבהירות ובדיוק מורה על צ'אקרה מאוזנת.

כאשר הצ'אקרה מאוזנת אנו יכולים לבטא את האמת שלנו במדויק בקלות ויכולים להקשיב לאמת של אדם אחר. אנו חיים מתוך יצירתיות, לאו דוקא בתחום אומנותי כלשהו, אלא כגישה לחיים – לא להינעל בתוך הרגלים ודרכים נורמטיביות. הצ'אקרה החמישית מהווה שער לבטא את המיינד – כיצד ניצור דרכים חדשות להתיחס לחיים. האם נאפשר לעצמנו לראות את החיים כאוסף אניסופי של אפשרויות?

הצ'אקרה החמישית קשורה לזכות לדבר ושיקשיבו לך.

הזהות שאנו מפתחים היא הזהות היצירתית, ביטוי עצמי וחשיבה סימבולית.

האנטגוניסט של הצ'אקרה הוא שקרים.

נושאים הקשורים לצ'אקרה החמישית: תקשורת, יצירתיות, הקשבה, תהודה, למצוא את הקול שלך.

טראומות המשפיעות על הצ'אקרה החמישית והשפעתן

הצ'אקרה החמישית נהיית חסומה כאשר הילד נדרש לשתוק ולהחזיק דברים בפנים. זה יכול להיות רגשות בעקבות טראומה שחווה, פחד – הרבה פעמים נפגעי התעללות מינית לא יכולים לדבר על כך בגלל שהפוגע מאיים על חייהם אם ידברו. אשמה ובושה אף הם מונעים מאיתנו לדבר ולחשוף את האמת שלנו. דרישה מילד לשמור על סודות משפחתיים, או נושאים שלא מדברים עליהם בבית.

שקרים הם ה"שד" של צ'אקרה זו. כאשר מלמדים אותנו שאין לנו זכות להרגיש איך שאנו מרגישים ההויה הבסיסית שלנו הופכת שקרית. כאשר הורה מתעלל אומר לילד שהוא אוהב אותו, כאשר הילד נדרש להתנצל על משהו שהוא לא מצטער בגינו, כאשר דורשים ממנו להיות נחמד למישהו שאינו מחבב – כל אלה יוצרים דיסוננס בתדר העצמי.

בית שיש בו אטמוספרה של תוקפנות, צעקות ומריבות יכול לגרום לילד להסתגר וליצור דיבור פנימי שחוסם את הקלט מהאוזניים. אנשים כאלה יתקשו להקשיב לאחרים.

ילדים שלא הקשיבו להם יגדלו עם התחושה שהאמת שלהם אינה חשובה, שהם אינם חשובים. כמבוגרים יתקשו לזהות את האמת שלהם וינטו לבטל עצמם בפני אחרים.

בעיות פיסיות

מחלות של הגרון, האוזניים, הקול, הצוואר, מפרק הלסת, וגם רעילות (שם הצ'אקרה הוא טיהור).

בעיות של עודף אנרגיה בצ'אקרה

עודף בצ'אקרה זו בא לידי ביטוי בדברנות – שימוש בדיבור כדרך התגוננות, דרך להיות בשליטה, כדי להיות במרכז תשומת הלב. לפעמים דיבור מהיר מעיד על כעס שלא בא לידי ביטוי. יש הרבה דיבור אבל עם מעט תוכן אמיתי – יכולים להיות תיאורים ארוכים של פרטים שוליים מבלי להכנס לעומק של איך באמת הרגישו.

בעיות של חוסר אנרגיה בצ'אקרה

חוסר אנרגיה בצ'אקרה החמישית קל לזהות. הקול הוא חלש, קשה לארגן את המילים ולהתבטא, לפעמים גם התקשורת הפנימית חלשה. יש הפרדה בין הגוף והמיינד. הקושי בא לידי ביטוי יותר כאשר רוצים לומר את האמת הרגשית, מה אני צריך ומה אני רוצה. לפעמים פשוט שוכחים לתקשר עם הזולת ומודיעים על דברים ברגע האחרון.

שכיח למצוא שילובים של עודף וחוסר בצ'אקרה זו סביב נושאים שונים בחיים.

תירגולים להחלמה

החלמת הצ'אקרה החמישית מערבת גם את הרמה הפיסית וגם את המנטלית. זה כולל סילוק זיהום רעש מהחיים, מתן תשומת לב לגוף, פתיחת הביטוי הקולי ע"י השמעת קולות, צאנטינג או שירה, ללמוד תקשורת מקרבת כדי שנדע להביע את עצמנו, וגם להיות בשקט כדי להקשיב לתדרים הפנימיים המעודנים ולאמת הפנימית. כתיבה היא אחת הדרכים לשחרר אנרגיה תקועה של ביטוי, אפשר לכתוב יומן, לכתוב סיפורים, כתיבה אוטומטית, או כל צורה אחרת של הבעה עצמית דרך הכתב.

אחת הדרכים לעבוד עם הקול היא חזרה על מנטרות. לכל צ'אקרה יש מנטרת זרע שאפשר לחזור עליה ולחוש כיצד היא יוצרת תהודה באותה צ'אקרה. מנטרות הזרע הינן:

  1. Lam

  2. Vam

  3. Ram

  4. Yam

  5. Ham

  6. Om

  7. אין

הצהרות

  • אני שומע ודובר אמת

  • אני מביע את עצמי עם כוונה בהירה

  • יצירתיות זורמת לתוכי ודרכי

  • הקול שלי נחוץ

יוגי בהג'אן על צ'אקרת הגרון

העוצמה שלכם להיות, להיות לא להיות; אני חוזר, להיות לא להיות, מבוססת על הצ'אקרה החמישית. האם אתם מבינים את החשיבות שלה? אם יש כיווץ בלשון שלכם כשאתם מדברים, זה אפקטיבי; אם אין כיווץ בלשון שלכם, זה לא משנה מה תאמרו, האדם השני לא יבין אתכם. העוצמה שלנו וההקרנה שלנו היא אף פעם לא בשליטתנו. זה לא מה אתה אומר אלא איך אתה אומר זאת, ומתי אתה אומר זאת. 

(מתוך שיעור שניתן ב 19 בפברואר 1991)

קישורים לשיעורים של יוגי בהג'אן על הצ'אקרה החמישית

לוס אנג'לס 19 לפברואר 1991

לוס אנג'לס 20 לפברואר 1991

מדיטציה לצ'אקרה החמישית

  1. שבו בישיבה נוחה, גב ישר, חזה פתוח.

  2. הפעילו את נעילת הצוואר - ג'לאנדר בנדהה.

  3. הידיים ישרות בגיאן מודרה, שורש כף היד נח על הברכיים וכף היד פונה כלפי מעלה.

  4. העיניים מתרכזות בקצה האף.

  5. חוזרים על המנטרה Humee Hum Bram Hum כאשר הצליל מופק משורש הלשון תוך החזקה של נעילת הצוואר. בשיעור הושמע הביצוע של נירינג'אן קאור קהלסה מתוך האלבום Musical Affirmations 2.

  6. ממשיכים למשך 11 דקות

מקורות

  1. Judith, Anodea. Eastern body, western mind: Psychology and the chakra system as a path to the self. Celestial Arts, 2011.

  2. Kundalini Yoga Institute, The Chakras Kundalini Yoga as taught by Yogi Bhajan, 2012.

bottom of page