top of page

קונדליני יוגה לצ'קרת הכתר


בחודש יוני, בשיעורים במתנס רמת ספיר, אנו מתרכזים בתרגולים שעובדים על הצ'אקרה השביעית, צ'אקרת הכתר.

בספרה, אנודיאה ג'ודית אומרת על צ'אקרת הכתר:

"מערכת האמונה שעומדת בבסיס החברה המערבית רואה את החומר והרוח כנפרדים. מתוך שקול הדעת המוטעה שלנו, אנו מתייחסים לכדור הארץ כאוביקט דומם שניתן לנצל אותו בבזבזנות. המדע בוחן את העולם באופן הגיוני ומתודי, ומתעלם מנושאים יותר מעורפלים של הרוח והנשמה. התאגידים בנויים להרחיב את היכולות הכלכליות שלהם, הרבה פעמים תוך התייחסות מועטה לרווחתם הנפשית והרוחנית של העובדים או הסביבה.

אנשים שמעניקים עדיפות גבוהה לרוחניות נחשבים פעמים רבות לחברים בשולי החברה. עבור הצועדים בדרך רוחנית והמאסטרים המוערכים, התרגול הרוחני נתפס כנוגד לקיום הארצי היומיומי. הנזירים עוזבים את ביתם ומשפחותיהם ומוותרים על עיסוקים גשמיים כדי להשיג הארה. הנזירות מתבודדות במנזרים כדי להתקרב לאלוהים. פילוסופית ההתעלות של הניו אייג' ממליצה להתעלות מעבר לגוף ולהפוך לישות של אור. הפילוסופיות המזרחיות אומרות לנו לשחרר את האחיזה בדברים הגשמיים.

ההפרדה בין הרוחניות ושאר החיים משאירה אותנו חסרי בית מבחינה ספיריטואלית. כשיקוף לגירושים הארכיטיפיים בין אמא אדמה ואבינו שבשמיים, מלמדים אותנו לשאוף להארה דרך התכחשות לטבע הבסיסי של הקיום הביולוגי שלנו. התהום הזו שבין שמיים וארץ יוצרת בקיע עמוק בין הנשמה והנפש שרבים נופלים בה כשהם מתמסרים לתרגול נזירי, מעבירים את רכושם לגורו, ומתנתקים מהעולם. הכחשת הטבע הבסיסי שלנו כדי להשיג אחדות, זו סתירה הנובעת מחשיבה דואליסטית, שלעולם לא תוביל לאחדות או שלמות.

הצ'אקרה השביעית עוסקת בהתמזגות עם התודעה האלוהית ומימוש הטבע האמיתי שלנו. הדאגות הקטנות שממלאות את רוב זמן הערות שלנו מסיטות אותנו פעמים רבות מלזכור מי אנו באמת מתחת למקצוע, לילדים, למכוניות ולבגדים. חשוב לדעת שאנו הילדים של האלוהות המחפשים את הדרך לחזור הביתה – שיש משמעות עמוקה לחיים שמונחת ביסודו של הקיום.

מה שכן נכון לגבי המיתוס של הנפרדות הוא שעלינו להתנתק מהאשליות והאחיזות שאנו שמים בינינו לבין האלוהות, מהדברים שמשמשים לנו תחליפים למלא את הריקנות של הנפש. אני מאמינה שהמקור האולטימטיבי של הנפש הפצועה שלנו הוא הסרת המשמעות הרוחנית מהקיום שלנו, דבר שמשאיר את האדם הממוצע ללא כיוון ותכלית. "

Anodea Judith, Eastern Body, Western Mind: Psychology and the Chakra System As a Path to the Self

צ'אקרת הכתר נמצאת בקצה הקדקד וקשורה למוח, להיפותלמוס ולבלוטת יותרת המוח. הסדרה שמובאת להלן עוזרת לאזן את בלוטת יותרת המוח, שהיא מרכז בפיקוד והבקרה של המערכת ההורמונאלית של הגוף כולו.

סדרה לבלוטת יותרת המוח (מתוך KRI International Teacher Training Manual Level 1)

מוזמנים לתרגל את הסדרה עם Kammila.

תרגיל 1

מעמידה עושים צעד גדול מאוד קדימה ברגל ימין, ושולחים את רגל שמאל לאחור כך שהברך הימנית כפופה ורגל שמאל נחה על גב כף הרגל. הידיים על הרצפה לצידי רגל ימין (תנוחת lunge). הראש מוטה לאחור.

נושמים נשימות עמוקות ארוכות.

ממשיכים למשך דקה. עוברים לנשימות אש.

ממשיכים למשך 2 דקות.

תרגיל 2

מהתנוחה הקודמת מורידים את ברך ימין לרצפה כך שרגל ימין נחה על הרצפה ומכופפים את הגוף לנוח על הרגל. מניחים את המצח על הרצפה. הידיים נחות לצידי הגוף כשכפות הידיים פונות כלפי מעלה. נושמים נשימות עמוקות ארוכות.

ממשיכים למשך 3 דקות.

תרגיל 3+4

חוזרים על תרגילים 1 ו 2 כשרגל שמאל לפנים ורגל ימין לאחור.

תרגיל 5

עומדים עם רגליים בפיסוק ברוחב האגן. מתכופפים למטה ושואפים להגיע עם האצבעות או כף היד לרצפה. נשארים בתנוחה זו ונושמים נשימות עמוקות ארוכות.

ממשיכים למשך 3 דקות.

תרגיל 6

תרגיל זה נקרא "מככיד האגו". עומדים שוב עם רגליים בפיסוק רוחב האגן. הידיים בשישים מעלות כלפי מעלה. תנוחת כף היד: מכופפים את כל האצבעות במפרק הראשון בלבד והאגודל נשאר ישר. האגודלים פונים כלפי מעלה. נומים משימה יוגית עמוקה ארוכה.

ממשיכים למשך 3 דקות.

תרגיל 7

נכנסים לתנוחת כלב ראש למטה, כאשר העקבים שואפים אל הרצפה והראש רפוי. נושמים נשימה עמוקה ארוכה

ממשיכים למשך 3 דקות.

תרגיל 8

עוברים לשכב על הבטן ונחים למשך דקה.

בשאיפה עולים לתנוחת קוברה ושוהים בה למשך דקה תוך נשמיות עמוקות ארוכות.

ממשיכים לשהות בתנוחת קוברה כאשר מתחילים לסובב את הראש לשמאל בשאיפה ולימין בנשיפה.

ממשיכים למשך 2 דקות.​​

לסיום שואפים, מחזיקים את האויר בפנים ומפעילים את נעילת השורש. נשיפה. חוזרים על כך עוד פעמיים.

תרגיל 9

עוברים לשבת על העקבים ופותחים את הברכיים לצדדים.

מביאים את הראש אל הרצפה ואת כפות הידיים לפני הברכיים.

בשאיפה מתרוממים על הברכיים והידיים מתרוממות לשישים מעלות כמו מברכים את השמש. בנשיפה חוזרים לתנוחת המוצא.

ממשיכים למשך 3 דקות.​

תרגיל 10

יוגה מודרה.

ממשיכים לשבת על העקבים ומקרבים את הברכיים זו לזו. משלבים את אצבעות כפות הידיים מאחורי הגב.

מביאים את הראש אל הרצפה ואת הידיים מרימים למעלה הכי גבוה שאפשר.

נחים בתנוחה זו ונושמים נשימות עמוקות ארוכות.

ממשיכים למשך 3 דקות.​​ ​

bottom of page