top of page

המיינד הנגטיבי


על פי הפילוסופיה היוגית אנו היננו עשרה גופים: הגוף הפיסי, שלושה גופים מנטאלייים, ושישה גופים אנרגטיים:

  1. גוף הנשמה – Soul body

  2. המיינד הנגטיבי (קוטב שמאל) – Negative mind

  3. המיינד הפוזיטיבי (קוטב ימין) – Positive mind

  4. המיינד הניטראלי (קוטב אמצע) – Neutral mind

  5. הגוף הפיסי – Physical body

  6. קו הקשת – Arcline

  7. ההילה – Aura

  8. הגוף הפראני - Pranic body

  9. הגוף המעודן – Subtle body

  10. הגוף הקורן – Radiant body

במאמר זה אני רוצה לעסוק בגוף הראשון מבין שלושת הגופים המנטאליים, המיינד הנגטיבי, ולהגות בקשר בינו לבין המושג של קוטב שמאל.

המיינד הנגטיבי תומך בנו לתת צורה ליצירתיות של גוף הנשמה על ידי הכלה, תבנית והבחנה. הוא מחדיר בנו את הכמיהה לשייכות, אשר הביטוי הגבוה ביותר שלה היא הרצון העמוק להתחבר עם האלוהי שבנו. הוא נותן לנו את הסבלנות לציית להנחייה הפנימית. כאשר המיינד הנגטיבי פחות מפותח, אותה כמיהה לשייכות יכולה להביא למקומות הרסניים, מערכות יחסים אשר אינן מיטיבות משום שהינך מושפע מאחרים יתר על המידה, ואינך מוכל באופן שלם במרכז של עצמך.

המיינד הנגטיבי הוא המהיר ביותר, והוא הראשון להגיב לכל מחשבה או רגש. אופן מחשבה זה הוא אוטומטי והוא התפתח כדי לעזור לנו לשרוד. הוא שואל: "כיצד זה יכול להזיק לי? מה לא טוב? כיצד אני יכול להגן על עצמי? מה אני עלול להפסיד?"

זה מזכיר לי את התודעה של קו שמאל המוכר מהקבלה, שהיא תוחמת, דינית, מאזנת ובולמת.

אני רוצה לקשר זאת גם למושג קוטב שמאל שהובא ע"י האוניברסיטה הקוסמית: קוטב שמאל בבריאה הינו מחשבת הבריאה המדויקת, הבהירה, הממוקדת, שיש בה את היכולת לשקלל תהליכים מתוך כינוס פנימה אל עבר נקודת מהות של אמת משותפת - מחשבת הבריאה.

המהות של המיינד הנגטיבי, אם כן, היא הכלה, קבלה, תחימה, מיקוד, התכנסות פנימה. מחשבה מדוייקת ובהירה שכאשר היא מאוזנת היא מאפשרת לנו להתחבר להנחיה הפנימית שמגיעה ישירות מהנשמה, מהחלק האלוהי שבתוכנו. אולם ההתנסות שלנו כאן בעולם הגשמי שבו שלטה תודעה של חוסר והישרדות הפנתה את משאבי המיינד הנגטיבי לשמירה על עצם קיומנו וכאשר הוא רוטט בתדר נמוך ומקוטב הוא נוטה לצמצום, תקיעות, נוקשות, שיפוטיות, ביקורתיות, נפרדות ואגוצנטריות, ורצון אינסופי לקבל לעצמו מתוך חסר.

מידע נוסף על גוף המיינד הנגטיבי אפשר למצוא בספר The Mind מאת יוגי בהג'אן.

אני רוצה לשתף עמכם מדיטציה שעוזרת לאזן את המיינד הנגטיבי, ולשחרר מחשבות שליליות.

מדיטציה למיינד הנגטיבי

כאשר אתם זקוקים לאזן את הבזקי השליליות והלהט המגונן של המיינד הנגטיבי, היעזרו במדיטציה זו. היא מנקה את תת המודע ממחשבות לא רצויות או מחשבות של פחד. אז המיינד הנגטיבי יוכל לתת לכם איתותים בהירים שיגנו ויקדמו אתכם. התנוחה מביאה רוגע וענווה שמאפשרת לבורא, ללא ידוע לכסות ולגונן עליכם. לנוחה זו ידועה כ"תנוחת הקבצן".

יושבים בישיבה נוחה כאשר הגב ישר. יוצרים קערה משתי הידיים כך שיד ימין נחה על גבי יד שמאל ושתי כפות הידיים פונות כלפי מעלה. מחזיקים את התנוחה בגובה הלב כאשר המרפקים נחים לצידי הגוף. העיניים כמעט סגורות, ודרך החריץ שנשאר מפנים את המבט אל כפות הידיים.

שואפים דרך האף, שאיפה ארוכה ועמוקה. נושפים מהפה דרך שפתיים מעוגלות כמו שמכבים נר. תחושו את האויר של הנשיפה על כפות הידיים. תוך כדי שאתם שואפים אפשרו לכל מחשבה שלילית, מציקה או מדאיגה לעלות במיינד. שאפו אותה פנימה, ועם הנשיפה שחררו את המחשבה החוצה.

ממשיכים למשך 11 עד 31 דקות.

לסיום נשפו את האויר החוצה עד הסוף, החזיקו את האויר בחוץ ומשכו פנימה את הטבור. התמקדו בכל חוליות עמוד השדרה עד שתוכלו לחוש אותו עד לבסיס. אז שאפו העצמה. חזרו על תהליך זה עוד 3 עד 5 פעמים.

הרפו.

​© 2017 by Kundalini Yoga Haifa. Proudly created with Wix.com

bottom of page