top of page

ההשלכות של המיינד - 81 מתווי האישיות


אחד מלא ביטחון, האחר נחבא אל הכלים, אחת יצירתית ומלאת רעיונות, אחר שקדן ויסודי. אחד בעל פתיל קצר ומתרגז בקלות, אחרת סבלנית ומכילה. התכונות האלה הן חלק מהאישיות שלנו שהיא בסופו של דבר ביטוי של המחשבות שלנו. המחשבות שלנו קובעות מה אנחנו אומרים ואיך אנחנו מתנהגים. המחשבות עולות מהמיינד, ולמיינד פנים רבות. אנחנו יכולים ללמוד לזהות מאיזה פן של המיינד כל מחשבה נובעת. למיינד, על פי הלימוד של קונדליני יוגה, יש 81 פנים, אשר נובעים מאינטראקציה של שלושת החלקים של המיינד עם שלושת הקטבים של המיינד (השלילי, החיובי והניטראלי).

הבלוג היום עוסק בשלושת החלקים של המינד - מאנאס, אהנגקאר ובודהי. זה מידע קצת פילוסופי, ואני מקוה שאצליח להעביר לכם אותו בצורה מעשית ויישומית.

מאנאס

"החלק הנמוך, תודעת החושים. זו אחת מהפונקציות הבלתי אישיות של המיינד. היא עוסקת במידע מהחושים, דברים סדרתיים, והדחפים והחשקים שנובעים מהאינטראקציות ביניהם." (עמ 196)

אפשר לומר שמאנאס זו התודעה החייתית – המניעה לפעולה בצורה אינסטיקטיבית מתוך דחפים וצרכים. כאשר החיה רעבה היא מחפשת מזון, כאשר היא מיוחמת היא מזדווגת, כאשר היא מאוימת היא תברח או תתקוף. החיה קולטת את הסביבה שמקיפה אותה דרך החושים ומגיבה בצורה מיידית ואוטומטית. כאשר אדם מונע מתוך האיכות הזו הוא יהיה ממוקד, ישיר ויפעל ללא מחשבה בצורה רובוטית מתוך דחפים והרגלים.

הרבה פעמים אנחנו מבקרים או שוללים את התודעה החייתית, ומרגישים שעלינו להתעלות מעליה. אני מסכימה עם זה באופן חלקי, בעיני זו שאלה של מינון. תחשבו מה היה קורה אם היינו צריכים לחשוב על כל תגובה. נניח שאנחנו בנסיעה והרכב שלפנינו בולם בפתאומיות, אם היינו מתחילים לחשוב על זה ולשקול איך עלינו להגיב... מזל שיש לנו אינסטינקטים ואוטומטים שגורמים לרגל מיד ללחוץ על הבלמים. זה טוב שיש "תוכנה אוטומטית" שמנהלת את העניינים מאחורי הקלעים. הבעיה מתחילה כאשר התוכנה בגרסה ישנה שכבר לא משרתת את מי שאנחנו היום. אולי כשהיינו ילדים קטנים זה התאים להיות מרצה מול הורה תקיף וקשוח, אבל זה כבר לא מתאים מול בן הזוג. התוכנה האוטומטית הזו יושבת ברובה בתת המודע שלנו, ולכן חלק מהתהליך של "שדרוג התוכנה" כרוך בהעלאה של תוכניות למודע דרך התבוננות בתגובות שלנו לסיטואציות חוזרות, חקירה - האם התגובות האלה משרתות את מי שאנחנו היום, ואם לא, ללמד את עצמנו תגובה חדשה. התגובה החדשה הזו במשך הזמן תהפוך להיות חלק מהרפרטואר של התגובות האוטומטיות שלנו.

כאשר המאנאס נמצא באינטראקציה עם הקטבים השונים של המיינד עולים שלושה אספקטים עליהם אספר בבלוגים בהמשך.

אהנגקאר

"אהנגקאר הוא האגו הטְרַנְסְצֶנְדֶּנְטָלִי, העיקרון הבסיסי בטבע ובמיינד שיוצר גבולות, זהות, ואחיזה בדברים. הוא יוצר את תחושית "עצמי" ו"שלי", שנחשבת נטיה בסיסית באבולוציה של מורכבות והבחנה בין מחשבות ואוביקטים ביקום." (עמ 193)

אהנגקאר זו הפונקציה של המיינד שיוצרת את תחושת הנפרדות ואת הזהות העצמית. כאשר התינוק רק נולד, הוא עדיין לא מבחין שהוא נפרד מאימו. במהלך הזמן הוא לומד להגדיר את הגבולות, בהתחלה הפיסיים, ואחר כך מגיע גיל ה"לא" בו הפעוט לומד להפריד בין הרצון שלו והרצון של האחרים.

מהי הזהות העצמית הזו? אם נתבונן על עצמנו מנקודת המבט של אנשים שונים, נראה הרבה מגדרים, הרבה תפקידים שאנחנו משחקים בחיים: הורה, בן זוג, איש מקצוע, ועוד ועוד. המגדרים האלה הם לא אני, הם כמו קליפות של בצל, שככל שמקלפים אותן מגלים עוד שכבה ועוד שכבה. ומה נמצא בליבה? האם אנחנו באמת מכירים את עצמנו או שאנחנו שבויים במשחקי התפקידים שהסרט של החיים מנגן? היוגים מאמינים שבליבה של כל אחד מאיתנו יש "אטמה" - נשמה, ניצוץ אלוהי יחודי ומיוחד שבא לחוות התגלמות במרחב גשמי ולהתנסות בחיים אנושיים. המסע שלנו בחיים הוא להתקרב ולהכיר את המהות הזו.

גם אהנגקאר נמצא באינטראקציה עם שלושת הקטבים של המיינד ומכך נולדים שלושה אספקטים נוספים.

בודהי

"בודהי הוא ההתגשמות הראשונה, הכי אתרית של המיינד האוניברסלי שממנו כל אזורי המיינד האחרים נגזרים. האיכות שלו או הפונקציה שלו היא לתת בהירות, הבחנה ותבונה שמזהות מה אמיתי ומה דמיוני. הוא יוצר את הליבה העמוקה ביותר של הנפש האנושית אולם הוא בלתי אישי, וקיים באופן בלתי תלוי בתחושת העצמי." (עמ 194)

בודהי זה האינטלקט, הקוגניציה. זו היכולת שלנו לבחון, לנתח, לשקול, להמשיג, לעשות אבסטרקציות ולפעול בצורה תבונית. המיינד המנתח פועל על מידע קיים ומנסה על סמך מידע והתנסויות העבר להקיש ולהסיק לגבי העתיד. אולם מהיכן מגיעים רעיונות חדשים? האם הם יכולים לבוא מתוך בחינה, ניתוח ושיפוט של כל מה שאני כבר יודע? בעידן המודרני אנחנו נותנים משקל רב וחשיבות רבה לפונקציה הזו של המיינד, שלזכותה אפשר לזקוף את ההתקדמות הטכנולוגית שלנו.

בעידן המודרני האתגר שלנו הוא להשתחרר מהשליטה של האינטלקט ולאפשר יותר מקום לאינטואיציה ולידיעת הלב.

כאשר בודהי נמצא באינטראקציה עם שלושת הקטבים של המיינד מופיעים שלושת האספקטים האחרונים, סך הכל תשעה אספקטים עליהם ארחיב בבלוגים עתידיים.

הציטוטים מתוך הספר של יוגי בהג'אן "The Mind - Its Projections and Multiple Facets".

ממליצה להקשיב לשיחה של סאדגורו על החלקים של המיינד.

bottom of page