top of page

לכבוד פסח - מדיטציה לחירות


בפסח אנו חוגגים את חג החירות, היציאה מעבדות לחירות.

העבדות במובן העתיק שלה, כמעט אינה קיימת בעידן שבו אנו חיים, אך האם אנו באמת חופשיים? מהו החופש האמיתי?

אם נסתכל על החיים שלנו, את כולנו כובלים כל מיני כבלים שקופים ובלתי נראים. אנו כבולים למוסכמות החברתיות, למסלול החיים שבחרנו, לעבודה, למשכנתה, לאחריות של גידול הילדים שלנו, אבל אלה כבלים חיצוניים.

הכבלים היותר קשים לזיהוי הם ההרגלים וההתניות שלנו, שכובלים אותנו לרפרטואר קבוע מראש של מחשבות, רגשות, תגובות והתנהגויות. אז איפה החירות? איפה הבחירה החופשית אם אנחנו כמו אוטומט שכאשר לוחצים לו על כפתור מופעלת תוכנית תגובה אוטומטית שתוכנתה כשהיינו בני שנה או שנתיים?

היציאה מעבדות לחירות היא תהליך. ראשית התהליך הוא מודעות לכך שאנחנו בעצם עבדים, ורצון להשתחרר, להתפתח, להשתנות.

בשלב הבא אנחנו מתחילים לזהות את האוטומטים האלה שמפעילים אותנו כמו בובת מריונטה על חוטים. זה שלב מאוד מתסכל, כי אנחנו כבר רואים את התגובה האוטומטית, עבל עדיין מופעלים על ידה. בשלב הזה אנו נדרשים להרבה חסד וחמלה כלפי עצמנו, וסבלנות.

בהתחלה אנו מזהים חלק ההסיטואציות לאחר מעשה, ולחלק אנחנו בכלל לא מודעים. לאט לאט הזיהוי משתפר וקורה יותר ויותר בסמוך לטריגר שלוחץ לנו על הכפתור. בשלב מסוים אנו מזהים את הטריגר ואז יש רגע של בחירה – מרגישים את האוטומט עולה לפעולה, אבל יש גם את האפשרות לעצור אותו.

זה רגע מפחיד, כי זו צעידה אל הלא נודע. אם לא נגיב את התגובה הידועה והמוכרת, איך נגיב? ומי נהיה בלי התגובה הזו? זה הרגע שאנחנו יכולים לקפוץ למים, להיות סקרנים, להיות פתוחים, ולאפשר לאינטואיציה להביא חדש. זה רגע של שחרור קטן.

כשאנחנו מתחילים להיות מיומנים בתהליך, זה מתחיל להיות כיף. זה כמו ילד קטן שמגיע לגן שעשועים חדש ורוצה לנסות את כל המתקנים. וזה תהליך שאף פעם לא נגמר.

שחרור זה לא משהו שמגיעים אליו. זו דרך חיים.

יוגי בהג'אן מדבר על חירות:

Liberation means when man becomes totally fearless, that means liberation. So long you have any kind of fear, you are not liberated.

חירות משמעותה כאשר האדם נהיה לגמרי חסר פחד, זו משמעותה של חירות. כל עוד יש לכם איזשהו סוג של פחד אתם לא חופשיים.

3.8.1971

And the ultimate aim of life should not be nirvana, liberation. After death liberation is a useless trip; you got to have it now. If you have to be liberated you have to be liberated now from all the negative habits, moment you can eliminate negative habits you are liberated while in human body. That is the liberation man is seeking.

התכלית האולטימטיבית של החיים אינה נירוונה, שיחרור. אחרי המוות השיחרור הוא טריפ חסר תועלת. אם אתם רוצים לחוות שיחרור אתם צריכים להשתחרר עכשיו מכל ההרגלים השליליים, ברגע שתוכלו לסלק את כל ההרגלים השליליים אתם תחוו חירות בעוד אתם בגוף אנושי. זו החירות שהאדם מחפש.

7.10.1972

מדיטציה לחירות

זהו תרגול בן תשע דקות שיביא לכם שינוי גדול, חיים חדשים, בריאות ואושר.

תנוחה: יושבים בישיבה נוחה, עם גב ישר

העיניים: סגורות, מסתכלות כלפי מטה כאילו דרך הסנטר

הנשימה: נשימה יוגית עמוקה ארוכה

תנוחת הידיים (המודרה): יד ימין בשישים מעלות למעלה כאשר האצבע המורה ישרה והאגודל סוגרת על שאר האצבעות. יד שמאל כלפי מטה ואחורה כך שנוצר קו ישר בין שתי הידיים. כף היד באתה תנוחה כמו יד ימין.

מחזיקים את התנוחה למשך 3 דקות

לאחר מכן מיישרים גם את הזרת בשתי הידיים ומחזיקים את התנוחה עוד שלוש דקות.

לבסוף מיישרים את כל האצבעות בשתי הידיים ומחזיקים את התנוחה עוד שלוש דקות.

סך הכל תשע דקות.

לסיום שואפים, מחזחקחם את האויר, נושפים ומשחררים את הידיים לנוח בחייקכם.

הקשיבו למורה גורומוק מלמדת את המדיטציה.

bottom of page