top of page

שפע פנימי


כולנו רוצים להנות משפע ושיגשוג. כשעבדתי בהייטק, השתכרתי יפה והיה שפע בחשבון הבנק, אולם לא היה לי שפע של זמן. תמיד היתה תחושה שצריך למהר וצריך להספיק, ושהזמן בורח בין הידיים... שפע זה לא רק שהמקרר מלא, ונוסעים לחופשה לחו"ל. לשפע יש הרבה מימדים, שפע של בריאות, שפע של אהבה, שפע של חברים, שפע של פנאי, וגם שפע של פרנסה.

השפע האמיתי אינו קשור לדברים חיצוניים, הוא מצב הוויה, מצב תודעה.

הסיפור הבא מסביר למה הכוונה -

הָיֹה היה עשיר שגר בבית גדול ומרווח בעיירה קטנה. יום אחד בא אל העיירה איש עני, קבצן שהסתובב בין הבתים וביקש אוכל כי רעב והיה לו קר כל כך. עד שהגיע לבית העשיר, ודפק על דלתו. העשיר פתח את הדלת ראה את הקבצן ושאל:"מה מביא אותך הנה?" והעני ענה לו: "אני עני ואין לי אוכל, האם תוכל לתת לי מעט אוכל?" והעשיר אמר: "לא ולא!" והעני שאל: "למה"?!? והעשיר אמר: "ככה" וטרק את הדלת. המשיך העני להסתובב בין הבתים עד שהגיע לבית קטן ומט ליפול ודפק על דלתו. בתוך הבית ישבה משפחה לארוחת השבת ועל השולחן מרק דלוח וכיכר לחם. בעל הבית פתח לרווחה ושאל: "למה אתה זקוק"??? והקבצן ענה: "לאוכל". הזמין בעל הבית את הקבצן להצטרף לשולחן השבת ואמר, "ה' בירך אותנו בשפע של אוכל לשבת, נשמח שתצטרף אלינו."

ההפך מתודעת שפע היא תודעת חוסר, מצב שבו אני תמיד רואה את חצי הכוס הריקה, רואה מה אין לי ולא מה יש לי. וכאשר אני חוזרת על המחשבות של חוסר שוב ושוב, זה מה שהמציאות תשקף אלי בחזרה.

על כן אם אנו רוצים להנות משפע בחיים שלנו, עלינו להתאמן על ראיית היש. עלינו לראות בכל מצב את חצי הכוס המלאה ולפתח הכרת תודה על מה שיש.

תודעת החוסר מתחילה בראש וראשונה בתוכי, כלפי עצמי. כמה מאיתנו מרגישים שאנחנו לא מספיק? לא מספיק יפים, לא מספיק רזים, לא מספיק מוצלחים, לא מספיק חכמים, לא מספיק שמחים, ... הרשימה ארוכה ...

אני מזמינה אתכם להתבונן פנימה על המחשבות שלכם כלפי עצמכם, ולזהות את המחשבות האלה של "אני לא מספיק _____". בהתחלה רק להיות ערים להן, לשים לב כשהן עולות. בשלב הבא נחליף אותן במחשבה שרואה את היש. למשל: להחליף את המחשבה ש"אני לא מספיק גמישה" במחשבה "אני מתרגלת יוגה והגמישות שלי השתפרה, ואני רוצה לשפר אותה עוד יותר".

המדיטציה הבאה תעזור לנו לשחרר שליליות כלפי העצמי

מדיטציה לכבוש את השליליות כלפי עצמי (ניתנה ב 12 למרץ 1979)

יושבים בישיבה נוחה כשהגב ישר, החזה פתוח והסנטר מוכנס מעט פנימה. יוצרים אגרוף עם כף היד ושומרים את האגודלים ישרים. מצמידים את שני האגרופים והאגודלים בגובה הלב, כאשר הזרועות רפויות לצידי הגוף. כפות הידיים פונות זו כלפי זו, האגודלים פונים מעלה כלפי השמיים. הידיים לא נוגעות בגוף. מחזיקים את הגב זקוף ולא מתנדנדים.

ממקדים את העיניים על קצה האף, כאשר העיניים פתוחות לכדי חריץ צר.

נשימה

שואפים דרך האף, נושפים עד הסוף דרך הפה. שואפים שאיפה עמוקה וחלקה דרך הפה, נושפים דרך האף. ממשיכים לנשום בצורה זו כאשר מחליפים כל פעם בין נשימה דרך האף לנשימה דרך הפה. שומרים על השאיפה והנשיפה באותו אורך ועוצמה. מודטים על הצליל של הנשימה.

ממשיכים למשך 3 דקות.

לסיום

לוקחים שאיפה עמוקה, מחזיקים את האויר בפנים כ 10 שניות, מרימים את הידיים ונמתחים כלפי מעלה. נשיפה. חוזרים על זה עוד פעמיים.

רצוי לתרגל ולהאריך את משך המדיטציה ל 11 דקות. אין לתרגל יותר מ 22 דקות.

קישור לשיעור בו יוגי בהג'אן לימד מדיטציה זו.

bottom of page