top of page

קונדליני יוגה למיניות ורוחניות


בחודש ינואר, בשיעורים במתנס רמת ספיר, אנו מתרכזים בתרגולים שעובדים על הצ'אקרה השניה.

אני רוצה להביא לכם קטע מספרה של אנודיאה ג'ודית:

"לעיתים רחוקות קורה שמגיע אלי מטופל שאין לו עניינים הקשורים למיניות. פחות מידי, יותר מידי, פוחד, מכור, מתביש, מרגיש חסך או כפייתי – זעקות הכאב הקשורות לפגיעות סביב המיניות מהדהדים בחיים של רבים ומביאים כאב ותסכול, כעס ופחד – הכל אל מול התנסות שנועדה להנאה. באופן קולקטיבי, פגיעות אלה משתקפות בתרבות שלנו במאבקים סביב רוחב יריעה של נושאים הקשורים למיניות: אמצעי מניעה, הפלות, זכויות ההומוסקסואלים, עירום, נאמנות, פרישות, הטרדה מינית של קטינים, אונס, ופורנוגרפיה. באופן פרדוקסלי, אנו גם שוללים וגם מגבירים את המיניות בו זמנית.

לפגיעות הזו יש מחיר. רדימות או חוסר רגישות רגשית היא האידאל שקיבל את האישור להתנהגות במרחב הציבורי. אנו מזעיפים פנים לנוכח תגובות רגשיות כסימן לאיבוד שליטה. התפקוד של "להרגיש", במובן שיונג טבע, נחשב לנחות בתרבות שלנו, ומיוחס למעמד הנחות של הנשים. תשוקה, כוח מניע הכרחי לחיונות, עוצמה, ויצירתיות, מדוכאת, ומקבלת יחס של ילד קצר רוח שצריך לשלוט בו בעזרת כוח הרצון שלנו. ללא תשוקה והנאה, החיים שלנו מתערפלים לכדי שגרה חסרת טעם, והרגשות שלנו מעומעמים תחת האוטומטים ההתנהגותיים שמצופים מאיתנו ביום יום.

הצ'אקרה השנייה – המרכז של התחושה והרגש, הנאה, אינטימיות וחיבור, תנועה ושינוי – נהיית מעוקמת ומעוותת, נמחצת ונבזזת, דבר שקוטע את החיבור בין המינד החושב והגוף החש. ללא תחושה אנו הופכים בלתי מחוברים

(Without touch, we become literally out of touch). כשהחישה שלנו קהה אנו הופכים senseless במקום sensible.

ההחלמה של הצ'אקרה השניה מקנה לנו את הזכות להרגיש. אנו מחזירים בחזרה את התשוקה וההנאה, הנזקקות והפגיעות, והקשר החושי שלנו לעולם הפנימי והחיצוני. אנו משחררים את הזרימה של האנרגיה הדינמית שהיא חיונית לגדילה, לשינוי, לטרנספורמציה ולשחרור השריון שמפריד אותנו. אז אנו יכולים להחזיר את האינטימיות שלה אנו כה עורגים, ובכך מפסיקים להיות נפרדים ומבודדים.

למיניות ורוחניות יש מערכת יחסים ארוכה ורווית קונפליקטים. רבים רואים אותם כמתחרים על התודעה מקטבים מנוגדים – לנהות אחר אחד מהם זה לשלול את השני. פילוסופיות כאלה אומרות לנו שכדי להיות רוחניים עלינו להתגבר על התשוקה, לוותר על המיניות, להתעלות מעל לרגשות. שיטות אחרות, כמו הטנטרה, מתיחסות לרוחניות ולמיניות כשלם שלא ניתן לחלקו, כל אחד מגביר את השני.

להתכחש לאיכויות הצ'אקרה השנייה זה לבטל חלק מהותי מהשלמות שהננו, חלק שיש לו תפקיד חשוב למלא בהתעוררות ובהתרחבות של המודעות שלנו. להפכה ליותר או פחות חשובה מצ'אקרות אחרות מוציא מאיזון את כל המערכת. הבה נכבד את הצ'אקרה השנייה כחלק מרגש ונחוץ של המסע שלנו, ומתוך מתן כבוד זה לשחרר את עצמנו להנות ממנה ולקבל אלינו את הממלכות שמעבר לה."

Anodea Judith, Eastern Body, Western Mind: Psychology and the Chakra System As a Path to the Self

הסדרה המובאת כאן מעדנת את המיניות והרוחניות.

Sexuality and Spirituality (מתוך הספר The Kundalini Yoga Experience)

תרגיל 1

יושבים בישיבת לוטוס או חצי לוטוס. מאגרפים את כפות הידיים ומניחים אותן לצידי הגוף. תומכים את משקל הגוף בעזרת האגרופים ומרימים את הישבנים מהרצפה. נשארים במצב זה.

ממשיכים למשך 2.5 דקות.

תרגיל 2

מרימים את הידיים כפופות במרפקים לגובה הכתפיים, ואז בתנועה עוצמתית של מחיאה מביאים אותן אחת אל השנייה במרכז הלב, אך מבלי שהן נוגעות אחת בשניה. באופן טבעי תתפתח נשימה חדה תוך כדי התרגיל.

ממשיכים למשך 3 דקות.

לסיום: שאיפה להחזיק את האויר ולהצמיד שכמות מאחור. נשיפה וכשהאויר בחוץ להפעיל נעילת שורש. שאיפה. נשיפה ולשחרר.

תרגיל 3

חוזרים על התרגיל הראשון למשך 30 שניות.

תרגיל 4

עושים את המודרה הבאה: אצבע (צדק) ואמה (שבתאי) ישרות, קמיצה (שמש) וזרת (מרקורי) מקופלות ונוגעות ביד. האגודל ישרה.מחזיקים את הידיים ישר קדימה, המרפקים ישרים, כף היד פונה כלפי מטה. מרימים את שתי הידיים למעלה מעל לראש הכי רחוק שאפשר. ממשיכים לנוע בין שני המצבים בתנועה עוצמתית.

ממשיכים למשך דקה וחצי.

תרגיל 5

עיניים עצומות ממוקדות בעין השלישית. מסובבים את הידיים המאוגרפות אחת סביב השניה בגובה הלב, הכי מהר שאפשר.

ממשיכים למשך 14 דקות.

תרגיל 6

נועלים את הזרועות מאחורי הראש ע"י שכל יד אוחזת במרפק הנגדי. מתכופפים קדימה עד שהראש נוגע באדמה ואז מתרוממים חזרה.

ממשיכים למשך 5.5 דקות.

תרגיל 7

מצמידים את כפות הידיים בתנוחת תפילה מעל לראש, הידיים ישרות. מתחילים להתנדנד מצד לצד כמו מטוטלת. מפעיל את הצלע התחתונה.

ממשיכים 3.5 דקות.

תרגיל 8

שוכבים על הגב עם כפות הידיים מתחת לראש, מרפקים על הרצפה. הרגליים ישרות וכפות הרגליים מתוחות. מקפיצים את האגן כמה סנטימטרים תוך לחיצת המרפקים והעקבים לרצפה. תנועה זו תייצר את קצב הנשימה בעצמה. זה מתרגל את הכליות, השחלות, ואזור רצפת האגן.

ממשיכים למשך 5 דקות.

חשוב מאוד לנוח בהרפיה מלאה אחרי סדרת התרגילים כדי לאפשר לאפקט להיטמע בגוף ובתודעה.

bottom of page