קיץ של העמקה בטבע המיינד

Updated: Dec 10, 2019

ביוני 2010 השתתפתי במודול Mind & Meditation של קורס מורים רמה 2 של קונדליני יוגה. זה היה התרגול הכי אינטנסיבי ועוצמתי שהשתתפתי בו מימי. במסגרת שישה ימים של ריטריט למדנו על מהות המיינד, וטכניקות של מדיטציה להפוך למאסטר של המיינד. הרבה ממה שלמדנו מקורו בספר של יוגי בהג'אן "The Mind - Its Projections and Multiple Facets".

הקיץ הזה אני רוצה לשתף אתכם במסע של העמקה בטבע של המיינד, כדי שתוכלו גם אתם לחוות את העוצמה של מיינד ממוקד, בהיר, חד, מכוון, יצירתי ואינטואיטיבי. אנחנו הולכים לעשות חדר כושר למוח!

מהו המיינד? האם זה הוא תוצאה של פעילות המוח או משהו מעבר לזה? מה קובע אילו מחשבות, רגשות ותחושות עולות בתגובה לסיטואציה שאנחנו חווים?

בפרק 12 בספר יוגי בהג'אן כותב:

"הצלחה, אושר ושפע תמידי הם תוצאה של היכולת לשלוט במיינד. המיינד קיים כדי לשרת את הנשמה. כאשר המיינד מכוייל לנשמה, המחשבות שעולות נתפשות בבהירות והפעולות שאנו נוקטים בעקבות המחשבות יהיו בהרמוניה עם המציאות. החיים יהיו מאושרים ומלאי סיפוק. אולם המיינד הוא מכשיר עצום עם מאפיינים ומומנטום משל עצמו. כאשר הוא מלא ברגשות, הקרנות, כוונות, הזדהות ואחיזה לא מודעות, המחשבה נתפשת בצורה מעוותת, רחוקה מהמהות המקורית שלה. המחשבה המסווית הזו הופכת לבסיס של שיפוט מוטעה והתחייבויות שאינן נושאות פרי וזה מוביל לתסכול ואומללות בחיים.

רוב האנשים אינם בוחנים את המיינד של עצמם. אנחנו לא לוקחים על עצמנו לחקור ולהיות השליטים של המיינד שלנו מהסיבה הפשוטה שאנחנו כל הזמן משתמשים בו. זה כמו העיניים. אנחנו רואים בעזרתן כל הזמן ולא טורחים לבדוק אותן עד שיש איתן איזושהי בעיה. וגם אז אנו משאירים זאת לרופא העיניים ולא מתעמקים בעצמנו באופטיקה. המייד הוא שונה. זהו תהליך אוניברסלי וגם יכולת שאנו משתמשים בה בצורה מאוד אישית. יש לנו גישה מיוחדת למיינד הזה ולתוכן שלו שלאחרים אין. מכיוון שאנו מתבוננים על העולם ועל המיינד עצמו דרך המיינד, הוא פועל כפילטר לכל ההתנסויות שלנו. אם הוא מעוות או שבור בדרך כלשהי זה משפיע על כל מה שאנו עושים ומגביל את מה שאנחנו יכולים לעשות.

שלא כמו התצפיות המדעיות שלנו לגבי הגוף, אין הסכמה גורפת לגבי התצפיות על המיינד. כאשר בוחנים את הגוף אפשר להתבונן בתנועה שלו, ובקלות להתמקד באיברים מסוימים או במאפינים מרכזיים. כאשר אנו מפנים את תשומת הלב למיינד זה סיפור אחר. יש הרבה תיאוריות ומיפוי של החלקים השונים של המיינד. יש דרכים רבות לחקור את המיינד. יש הניגשים לזה דרך חקר המוח בעזרת טכנולוגיות חדישות כמו EEG, PET, MRI ו SPECT שמאפשרות לראות הדמיה ויזואלית של הפעילות באזורי המוח השונים. יש המסתכלים על זה כמשהו שמעבר למוח, וחוקרים את מצבי המודעות, רגשות, דימויים, חלומות וסיפורים. אפשר לגשת למיינד באופן אחר לגמרי, דרך מדיטציה עמוקה ושימוש באינטואיציה. הגישה שבה תבחרו לחקור את המיינד תלויה בשימוש שאתם רוצים לעשות בממצאים שתגלו.

מעבר לתיאוריה ולגישה לחקר המיינד, דבר אחד משותף לכולנו וזה ההתנסויות שיש לנו עם המיינד שלנו יום יום. זה בא לידי ביטוי כשאנו עושים בחירות תחת מצבים רגשיים שונים אל מול אתגרים משתנים. אנו זקוקים לידע פרקטי שיעזור לנו לכוון ולהשתמש במיינד. כאן באות לעזרתנו הטכניקות של פסיכולוגיה יישומית והומנולוגיה.

כאשר תחליטו לקחת את הזמן ולהשקיע בהתידדות עם המיינד, במה תבחינו? שבו בדממה לרגע קצר. עצמו עיניים. הביאו את תשומת הלב והיו עירניים למחשבות ולתחושות שלכם מבלי להגיב אליהם. המיינד הוא מאוד רועש. היוגים אומרים שהוא משחרר אלף מחשבות בניד עפעף. יש תחושות, רגשות, מחשבות, מידע מהחושים, דיבור פנימי, זכרונות, פנטזיות, אינטואיציות, התרשמויות רוחניות ועוד.

הנה כמה מאפיינים בסיסיים שכדאי לכם לדעת כשאתם מתכוננים לאמן ולכבוש את המיינד שלכם. ראשית, הוא ברובו אוטומטי. מכיון שהמיינד מהיר מאוד, ומעבר למרחב ולזמן, הוא תומך את הפעולות שלכם עם הרבה יותר מחשבות ממה שאתם מסוגלים להביא לידי ביטוי. התוצאה היא שלא אתם אלה שחושבים, אלא המיינד הוא זה שחושב, לא אתם. הוא מציף אתכם במחשבות – רצויות ובלתי רצויות, מכוונות ובלתי מכוונות. לא כל המחשבות תומכות את העצמי שלכם. אתם הינכם המודעות עצמה ולא כל המחשבות הללו. אתם נישאים ע"י הנשמה.

שנית, המיינד כל הזמן בתנועה. אם הוא עוצר הוא לא יכול לתפקד. הוא אינו תופעה מוגבלת במקום. כמו בים בו מרגישים גלים שנוצרו במרחק רב, כך גם במיינד, מופיעות מחשבות שמקורן ביקום כולו ובכל אדם אחר. המקומות והאנשים שאתם מכווננים ומחוברים אליהם ביותר הם אלה שימלאו את זרם המחשבות שלכם. ככל שתעשו יותר ניטראליים ופחות אחוזים כך יתרחב היקף המחשבות והרגשות.

שלישית, המיינד פועל הכי טוב על ניגודים. הוא מחפש קטבים ונוטה לקטלג דברים בזוגות, חיובי ושלילי, טוב ורע. קחו לדוגמה את העיניים. הן זזות כל הזמן בתנועות קטנות שנקראות תנועות סאקאדיות. אם עוצרים תנועה זו בצורה מלאכותית בעזרת תרופה, אי אפשר לראות. התנועות האלה של העיניים הכרחיות כדי ליצור את הניגודים וההשוואתיות שמאפשרת למערכת העצבים לבנות את הראייה. אותו דבר קורה במיינד. הוא מחפש ניגודיות וקוטביות. מכיוון שהמיינד הוא גם אישי וגם בלתי אישי, מוצאים את החיפוש אחר קונטרסט וקיצוניות ברחבי הטבע.

רביעית ואחרונה, המיינד הוא חומרי כמו הגוף, אולם הוא יותר מעודן. מים קיימים ברמות שונות של עידון מאדים דרך נוזל ועד קרח. באותו אופן ניתן להקביל את המיינד לאדים, הרגשות למים ותאי העצב והקשרים ביניהם לקרח. המיינד הוא מבנה, תהליך ואנרגיה שמאפשר למודעות לפעול ולבוא לידי ביטוי. אפשר להתבונן בו ואפשר לשנות אותו. אפשר להשפיע עליו דרך דברים דחוסים כמו אוכל, דברים עוצמתיים כמו הנשימה, ודברים קלושים ומעודנים כמו המחשבה. יש לו את המבנה שלו, הזרימה שלו והמטבוליזם שלו.

המיינד עצמו אינו עוצר. לכן אחד הכלים ההכרחיים שאנו נדרשים להם כדי להתבונן במיינד זה "נקודה של שקט". כאן נדרשות טכניקות כמו מדיטציה, מנטרה ונשימה. להשתמש במיינד כדי להרגיע את המיינד זה כמו לנסות לעצור הוריקן ע"י שנושפים עליו. יותר מידי קורה. קושי נוסף הוא שאנו משתמשים במיינד כדי להתבונן על עצמו. זה כמו שתי מראות שפונות אחת כלפי השנייה בזוית קלה. אם שמים נר באמצע ומסתכלים לתוך אחת המראות רואים אינסוף השתקפויות של הנר. ככה המיינד יכול להשתקף על עצמו וליצור תמונות בתוך תמונות, מחשבות בתוך מחשבות.

אנו צריכים דרך להשפיע על המיינד מבלי להיקלע למעגל אינסופי של שיקופים. כדי לעשות זאת עלינו להבין את המבנה של המינד, להכיר במקור המחשבות, ולקבוע בצורה מודעת אילו מחשבות קונסיסטנטיות עם האני האמיתי."

אני אוהבת להשתמש באלגוריה מעולם המחשבים כדי לתאר את המיינד. במחשב יש לנו חומרה ותוכנה. המוח הוא כמו החומרה בעיני ואילו המינד הוא התוכנה שרצה על החומרה הזו. אנחנו חווים את הריצה של התוכנה הזו בכל רגע ורגע, אולם היכן יושבת התוכנה? והכי חשוב כיצד ניתן לשדרג אותה?

על פי המובא בספר, למינד יש 81 היבטים המשפיעים על ההיוצרות של המחשבות, ואנו יכולים דרך נשימה, מנטרה ומדיטציה להשפיע על ההיבטים הללו. מוזמנים להצטרף למסע מרתק ומספק ולהתחיל להיות המסטרים של המיינד שלכם.

#kundaliniyoga #קונדלינייוגה #המיינד

    0